Avagy gyűjtsünk össze minden szépet és jót, ami segít abban, hogy a ránk osztott citromból jó limonádé legyen.

Különvélemény csak pozitívan

Különvélemény csak pozitívan

Sóthyné Irén– „Öröm szövő”

2020. július 01. - Magdi Különvéleménye

Ma Sóthyné Irénnel beszélgetek, aki úgy tartja, hogy a szövés jó bánatra, örömre, hidegre, hóra, esőre, és szakkörösei szerint úgy tud beszélni a szövésről, hogy akinek nincs keze, az is megtanul szőni! Kedves Irén, miért pont a szövés?

Gyerekkoromban Debrecenbe láttam először, már akkor elvarázsolt, órákat álltam a néni mellett! Aztán másfelé sodort az élet, elfelejtődött, majd nyolc évvel ezelőtt egy teljesen váratlan pillanatba beugrott ugyanaz a kép! Onnan nem volt megállás! Töretlenül haladt a maga útján! Szó szerint éjjel-nappal gyakoroltam, kutattam az igazi szövő asszonyokat, akik még autentikusan tudtak szőni! Közülük külön kiemelem Balázs Erzsébet kászonaltízi szövőt, hiszen neki köszönhetem a legtöbbet és ma is ott tanulok minden évben. Mentem, kérdeztem, agyukra mentem, de ma már boldog vagyok, hogy megtaláltam azt ami teljesen kitölti a szabadidőmet.

106520395_2659649921020609_5884771825144156775_n.jpg

A szabadidődet? Ezek szerint (egyenlőre) hobbyként űzöd. Mivel foglalkozol "főállásban"?

Műszaki titkár vagyok a paksi erőműben! Még fél év, ha nem változik semmi, akkor nyugdíjas leszek, és onnan enyém a világ!

Gondolom várod már ezt az időt! Van már unokád? Van már akkora, hogy megtanítsd őt erre a szép kézműves tevékenységre?

Sajnos nincs! A lányomat meg egyáltalán nem érdekli sajnos semmilyen kézimunka! Jogász, teljesen más érdeklődési körökkel.

106423141_2707860886110308_7024535539705044148_n.jpg

Hát én is mérnök vagyok, de stresszoldásként keresztszemezek és gyöngyözök

Te mit  csinálsz egy stresszes nap után? Van olyan, hogy nem szősz, hanem valami mást művelsz?

Persze! Horgolok, kötök, néha gyöngyöt horgolok, vagy fűzök! Vagy nemezből csinálok láncot. Rengeteget olvasok is. Vagy tervezek szőnyeget, az is órákra eltereli a gondolatot minden másról.

 

Olvasni én is nagyon szeretek! Kedvenc író?

Fekete István, Wass Albert, Szécsényi Zsigmond,Márai, Somogyváry Gyula.

 

Alkotás közben hallgatsz zenét?

Zenét nem! Nem szeretem a zajt!

72995401_269931127610749_2855535505064703311_n.jpg

Hol szerzed be az alapanyagaidat?

A fonalakat Kászonból hozom. A festett fonalat meg régebben szintén Erdélyben Páll Etelka festette festőnövényekkel. De tavaly én is festettem diólevéllel, ami elég jól sikerült. Én a birka színeit használom leginkább, azok a kedvenceim

 

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?

Amit most az Országos Textiles Konferenciára szőttem ami idén Békéscsabán került megrendezésre. 2. helyezést értem vele el.

 

Gratulálok hozzá! Rendszeresen viszed kiállításokra a munkáidat?

Köszönöm! Igazából még nagyon kezdő vagyok a szakmába, csak óvatosan merészkedek még kiállításokra! De nyitogatom szárnyaimat!

 

8 év azért már nem kezdő! Tanítod is a szövést?

Igen. Van egy szakköröm a Paksi Művelődési Házban, 10 fő jár hozzám!

 93873971_342905690000501_4566606539904778240_n.jpg

Hogyan látod magad öt év múlva? Azon kívül persze hogy nyugdíjasként!

Remélem egészségesen először is. Azután egy jó kis ütős csapattal együtt a szakkörben. És a titkos vágy amiért dolgozom keményen: népi iparművész cím elnyerése.

Ez nagyon jó cél! Milyen kritériumai vannak az iparművészi címnek? Hiszen ez egy olyan mérföldkő, ami megkülönbözteti a műkedvelőt a művésztől.

Ezért nagyon sok zsűrizésen kell részt vennem, persze meg is kell felelni, kétféle kategóriában, a HB és az MB kategóriában.

HB” kategóriába sorolt népi iparművészeti alkotásnak minősül a magyar népművészet jellegzetességeit magán viselő, a népi iparművészeti tárgyak minősítési kritériumának megfelelő, technikai szempontból is színvonalas alkotás, mely fokozottabb mértékben jeleníti meg a hagyományos stíluselemeket

„MB” kategóriába sorolt népi iparművészeti alkotásnak minősül a magyar népművészet jellegzetességeit magán viselő, a népi iparművészeti tárgyak minősítési kritériumának megfelelő, technikai szempontból is színvonalas alkotás, mely megfogalmazásában hangsúlyosak az újítások, a modern törekvések, ugyanakkor az iparművészeti jelleg ellenére a gyökerei egyértelműen a népművészet hagyományaihoz köthetők

Tényleg szép kihívás! 8 év alatt már biztos hogy nagyon sok szőttes került ki a kezed alól. Mit csinálsz velük? (én már lassan kitapétázhatnám a házat keresztszemesekkel, pedig nagyon sok ment ajándékba)

Pont így! Talán most kezdem felépíteni az eladást, mert én is látom, hogy lassan nem férek el tőlük!

Ha valaki szeretné megnézni, vagy megvásárolni az alkotásaidat, hol teheti meg?

Van egy face oldalam, ami most építgetek, Veresberke Műhely (https://www.facebook.com/Veresberke-m%C5%B1hely-110887177303998/). Ott meg lehet nézni, kérdéseket feltenni, üzenni. Ha valakit érdekel valamelyik munkám, egyeztetünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://kulonvelemenycsakpozitivan.blog.hu/api/trackback/id/tr3015977412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása